TIMEOUT: Markku Hautala, PK-lehti 27.2.2019

Artikkeli on julkaistu PK-lehdessä 27.2.2019.

Sushia lähtee 60 kilometrin säteelle

KAUPPIAS
Minulla on visiona tehdä Suomesta parempi paikka elää niin, että tehdään fantastisia kauppoja, Markku Hautala sanoo.

“Järvenpään sushikuningas”. Se on Markku Hautalan titteli Helsingin Sanomien taannoisen jutun mukaan. Virallisesti hän on Citymarket Järvenpään kauppias. Kauppa ja kauppias tunnetaan sushitehtaasta. Järvenpään Citymarket on muutenkin erikoinen paikka. Siellä on muun muassa huippuluokan ravintola, jonka raaka- ainevarasto on – kauppa. Markku Hautalan juuret ovat Kymenlaaksossa. Hänen isoisänsä Tauno aloitti Kotkassa kauppiaana vuonna
1936 ja isänsä Antero vuonna 1972. Työuransa alussa Markku Hautala työskenteli seitsemän vuotta vanhempiensa K-supermarketissa Kuusankoskella.
Sushikuningas on kysytty luennoitsija. Ensi viikon keskiviikkona hän puhuu Kouvolassa Timeout-nimisessä tapahtumassa. Sen järjestävät Kouvolan aikuiskoulutuskeskus ja Kouvot.

Markku Hautala, Citymarket Järvenpäässä alettiin valmistaa ja myydä sushia vuonna 2016. Mistä idea tuli?
– Minä ja myymäläpäällikköni kierrämme paljon maailmaa. Jo vuonna 2014 huomasimme, että sushi on joka paikassa. Silloin tuli virike. Pari vuotta tutkimme sushia. Sitten tulimme siihen tulokseen, että se tulee Suomeen – se leviää kuin virus. – Sushi on pakko tehdä siinä paikassa, jossa se myydään. Totesimme, että alamme tehdä sitä paikan päällä japanilaisilla välineillä ja japanilaisista raaka-aineista. Ongelma oli, että sushia pitää tehdä 300 kiloa viikossa, jotta se on mitenkään järkevää esimerkiksi riisinkeiton kannalta. – 18 viikkoa sitä treenattiin. Sushitehdas pyöri salaa takahuoneessa ilman, että asiakkaat tiesivät mitään. Osa sushista myytiin pakattuna, osan söi henkilökunta. Samalla tekniikalla aloitettiin täällä jäätelötehdas.

Oliko kukaan kaupan henkilökunnasta tehnyt sushia aiemmin?
– Ei, mutta meille tuli kaksi opettajaa Suomesta ja yksi Japanista. Nykyisin myytte sushia viikoittain 80 tuhatta palaa eli tuplasti niin paljon kuin Järvenpäässä on asukkaita. Kuka sen kaiken riisin oikein syö? – Pääkaupunkiseutu. Meillä käy ihmisiä 60 kilometrin säteeltä. Ja siihen 60:een kilometriin mahtuu Helsinki, Espoo, Vantaa. Olemme sushimatkailukohde.

Kaupassasi on erikoinen sisustus ja muun muassa pitseria. Miksi kaikki kauppiaat ja kaupat eivät ole yhtä innovatiivisia?
– Kyllä ainakin K-ryhmässä on hyvä pöhinä päällä. On löytynyt into tehdä entistä parempia kauppoja ja entistä rohkeammalla kulmalla. Olemme olleet edelläkävijöitä, mutta muutkin alkavat tehdä uuden ajan kauppoja. Minulla on visiona tehdä Suomesta parempi paikka elää niin, että tehdään fantastisia kauppoja.

Millainen pomo olet?
– En minä oikein tiedä. Ainakin luova. Välitän aidosti asiakkaista ja henkilökunnasta. Vaadin kyllä paljon. Tämä oli ensimmäinen
kysymys, johon vastatessani vähän epäröit. Miksi? – Olen tehnyt johtamista 30 vuotta. Tavallaan en enää mieti kovin tietoisesti johtamista, koska se on selkärangassa. Sitä on vaikea kuvailla, koska se ei ole enää tietoisessa mielessä.

Missä kiinnostavassa kaupassa olet viimeksi käynyt?
– San Fransiscossa Berkeley Bowlissa. Se oli superhedelmätori tietyillä kauppalisäyksillä. Se ei pyrikään palvelemaan kaikkia, mutta tekee jotkin asiat fantastisen hyvin. Hedelmäosasto oli tuhat neliötä – siellä oli myynnissä yhdeksää erilaista ananasta.

Markku Hautalan ura kauppiaana
– K-market Kavaljeeri Helsingissä 1995—2000
– K-market Timjami Helsingissä 2000—01
– K-market Marski Porvoossa 2001—07
– Citymarket Järvenpää 2007—

Markku Hautala luennoi Kouvolassa keskiviikkona 6. maaliskuuta. Timeout-tapahtuman muita puhujia ovat muun muassa koripallovalmentaja Henrik Dettmann
ja urheilumarkkinoinnin kouvolalainen asiantuntija Risto Oksanen.

HARRI MANNONEN